Kontakt
20.9.2024

Z důvodu novely zákona o dani z nemovitých věcí, která nabyde účinnosti 1. ledna 2025, schválili zastupitelé města na svém zasedání v září novou obecně závaznou vyhlášku o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí. Tato vyhláška ruší předchozí obecně závaznou vyhlášku č. 4/2011, která stanovovala tzv. velikostní koeficient u vybraných nemovitých věcí na základě počtu obyvatel obce. Pro města velikosti Nový Jičín byl stanoven koeficient 2,0.

Dosavadní znění zákona umožňovalo městu stanovit si pro vybraná katastrální území města nižší než zákonem předepsaný velikostní koeficient daně, a to pro byty, obytné budovy a stavební pozemky. Město Nový Jičín, stejně jako řada dalších měst, tuto možnost využívalo v místních částech Bludovice, Kojetín, Loučka, Straník a Žilina, kde byl stanoven koeficient 1,6. S účinností od 1. ledna 2025 však novela zákona tuto variantu neumožňuje. Podle nové obecně závazné vyhlášky (OZV) tak bude daň z uvedených nemovitostí vypočítávána s využitím nejnižšího zákonem stanoveného koeficientu 2,0 namísto dosavadního 1,6.

Pro katastrální území Nový Jičín–Město, Nový Jičín-Horní Předměstí a Nový Jičín–Dolní Předměstí zůstává velikostní koeficient nezměněn na hodnotě 2,5. „Rozdílný koeficient pro městské části reflektuje místní podmínky jednotlivých částí města, jako je rozdíl mezi centrem města a jeho okrajovými částmi vesnického charakteru, dostupnost služeb a infrastruktury, poloha a dopravní obslužnost,“ uvedl místostarosta města Václav Dobrozemský.

Kromě toho nová obecně závazná vyhláška zavádí místní koeficient pro výpočet daně z nemovitých věcí pro jednotlivé skupiny nemovitých věcí, konkrétně pro nemovitosti sloužící podnikání v průmyslu, stavebnictví, dopravě, energetice nebo ostatní zemědělské výrobě ve výši 2,5, pro ostatní nemovitosti ve výši 1,5. „Tímto krokem chceme kompenzovat zvýšenou ekologickou zátěž, kterou tyto činnosti často přinášejí. Očekává se, že tyto objekty a pozemky mohou být zdrojem zvýšeného hluku, prašnosti a nadměrné dopravy, což má negativní dopad na život ve městě,“ vysvětlil Dobrozemský. Nepřijetí nové úpravy by mělo dopad do rozpočtu města, výnos z této daně by se snížil o přibližně 3,6 milionů korun. „Město tímto reaguje jak na úpravy daně z nemovitých věcí, tak na chystané změny v rozdělení výnosu z celostátních daní, které připadají městům a obcím,“ doplnil Dobrozemský.

Daň z nemovitých věcí je výlučnou daní, což znamená, že veškerý výnos z ní náleží městu. Správu daně, případné vymáhaní nedoplatků zajišťují orgány finanční správy. Daň z nemovitých věcí představuje pro město daňový příjem, jehož výši může částečně regulovat, a to v mezích pravomocí, které zákon obcím svěřuje. Jde o příjem města, který je obecně určen na zajištění úkolů, které má město ze zákona plnit.

Město Nový Jičín vlastní a obhospodařuje rozsáhlé portfolio majetku, které slouží ke sportovním, školským a vzdělávacím, kulturním či volnočasovým aktivitám, k zajištění sociálních služeb, potřeb bydlení, k zajištění dodávek energií občanům, k zajištění výkonu veřejné správy, dále zajišťuje opravy a údržbu komunikací a chodníků, správu veřejné osvětlení, údržbu veřejné zeleně, svoz a likvidaci komunálního odpadu, správu hřbitovů, provoz veřejných WC, dopravní obslužnost, bezpečnost a místní záležitosti veřejného pořádku (provoz městské policie), poskytuje dotace neziskovým organizacím k zajištění poskytování sociálních služeb, na podporu sportu, kultury, volného času, estetizace objektů a péče o památky. Zajišťuje taktéž širokou škálu služeb. V neposlední řadě zajišťuje organizaci sportovních, kulturních a společenských akcí a taktéž aktivity v oblasti turismu a cestovního ruchu či v rozvoji podnikatelského prostředí. Prostřednictvím městského úřadu plní úkoly a zajišťuje agendy, které na něj přenesl stát (výkon státní správy). Plánuje a realizuje investiční rozvojové projekty, které slouží k rozšíření či zkvalitnění služeb, zázemí a infrastruktury pro občany a návštěvníky města.

„Pro zajištění takto širokého spektra úkolů a agend je potřeba mít k dispozici adekvátní finanční prostředky. Místní koeficient je nástrojem fiskální politiky obcí. Právě prostřednictvím daně z nemovitých věcí, respektive místního koeficientu, může město regulovat její výši a tím příjem do rozpočtu města. Při stále navyšujícím se rozsahu zajišťovaných úkolů a zvyšujících se nákladech s tím spojených je potřeba, aby město hledalo adekvátní zdroje příjmů. Věříme, že výše nově stanoveného koeficientu je adekvátní a nedojde k neúměrnému zatížení vlastníků nemovitých věcí,“ informoval závěrem Dobrozemský.