Na bývalou železniční trať z Hostašovic do Nového Jičína vyrazila v úterý 29. dubna 2014 těžká technika. Do podzimu by povodní zničená dráha měla být přeměněna na cyklostezku. Stezka povede Novým Jičínem, Mořkovem, Životicemi u Nového Jičína, Hostašovicemi a Hodslavicemi. Tyto obce budují projekt společně a zástupci obcí také společně poklepali na základní kámen stavby.
„Staveniště bylo předáno firmě 9. dubna. Dosud ale probíhaly přípravné práce. Kácely se stromy, likvidovaly se plevele a náletové dřeviny, vytyčovalo se staveniště,“ uvedla Ivana Petruchová z odboru majetku, rozvoje a investic novojičínské radnice. Náklady na realizaci stavby dosáhnou 25 milionů korun. 85 procent způsobilých nákladů projektu uhradí dotace Evropské unie z fondu ROP Moravskoslezsko.
„Z veřejné soutěže vzešla cena 25 milionů korun včetně DPH, přičemž předpokládaná suma podle realizační projektové dokumentace byla téměř 42 milionů korun včetně DPH,“ uvedl předseda svazku obcí a místostarosta Nového Jičína Přemysl Kramoliš. Příprava stavby byla náročná. Téměř dva roky se vedla jednání s ministerstvem dopravy, Českými drahami (ČD) a se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), majiteli pozemků pod kolejovým svrškem a nemovitostí u trati.
Svazek obcí má pozemky, na kterých staví cyklostezku, v nájmu od SŽDC za roční částku přibližně 260 tisíc korun. Po splacení pěti ročních nájmů přejdou nemovitosti za souhlasu vládních úřadů a příslušných ministerstev do majetku svazku. Výjimkou je parcela v Hostašovicích, která byla ve vlastnictví ČD. Tu již vloni svazek odkoupil do svého vlastnictví.
„Časově náročné bylo i vyřízení dotace na zhotovení projektové dokumentace a evropské dotace na samotnou stavbu. Výběrové řízení na dodavatele stavby trvalo díky zákonným podmínkám tři měsíce. Tým, který realizaci cyklostezky připravoval, odvedl skvělou práci,“ řekl starosta Nového Jičína Jaroslav Dvořák.
Cyklostezka bude dlouhá téměř 10 kilometrů, bude široká většinou asi 2,5 metru a měla by sloužit v některých rozšířených úsecích i chodcům. V zimě bude udržovaná jako běžecká trasa. Její součástí bude pět krytých odpočívek se stoly, lavičkami a stojany na kola. V každé obci bude informační tabule s mapou, která bude upozorňovat na turistické atraktivity dané lokality.